Späť

,,Piť či nepiť“ Otázka, ktorá neobišla ani kávu

Pridané: 23.3.2020 21:26:05 Počet zobrazení: 887

23 Marec 2020

Pitie kávy sa stalo životným štýlom ľudí vo všetkých kútoch sveta. Ľudia vyhľadávajú kávu hlavne za účelom oddychu, príjemného stretnutia sa s priateľmi a neposlednom rade za účelom celkového povzbudenia na základe dvoch faktorov. Chuťového pôžitku a kofeínu. Zážitok z príjemnej chuti v nás stimuluje endorfíny šťastia. Uvoľníme sa a začneme vnímať iba danú chvíľu s daným človekom. S kofeínom to už také jednoduché nie je a mnoho ľudí práve vďaka nemu odmieta piť akýkoľvek typ kávového nápoja. Ako to sním teda je?

,,Piť či nepiť“ Otázka, ktorá neobišla ani kávu

V polovici 18. storočia bola odpoveď na dnes najviac pokladanú otázku jasná. Káva ako ,,nápoj diabla" bola pre mnohých ľudí skôr postrachom. Práve preto sa švédsky kráľ Gustáv III. rozhodol dvoch väzňov potrestať práve tým, že počas dňa museli vypiť minimálne 30 šálok kávy alebo čaju, ktorého účinky v tej dobe tiež neboli jasné. Výsledok sa žiaľ kráľ ani jeho dvorní lekári nedozvedeli, pretože väzni žili oveľa dlhšie ako oni samotní. Vďaka ,,hrôzostrašnej poprave kávou" sa obaja väzni dožili vraj 83 rokov bez akýchkoľvek vážnych zdravotných problémov. Takže piť či nepiť?

Kofeín

Má mierne horkú chuť a biely práškový alebo ihlicový vzhľad. Do organizmu sa vstrebáva po 30 až 45 minútach po požití. V tele sa udržiava v rozmedzí od 4 do 6 hodín. V niektorých prípadoch, najmä u tehotných žien sa kofeín vstrebáva až 11 hodín z dôvodu spomaleného metabolizmu. Stimuluje nervovú sústavu, podporuje prúdenie kyslíka a živín do mozgu, zvyšuje športový výkon a celkovú koncentráciu. Jeho povzbudivé účinky nám prikazujú byť bdelí, no iba po psychickej stránke, fyzicky sme na tom stále rovnako.

Kofeín a kávovník

Kávovník ako ovocná drevina má približne 50 druhov avšak najvyhľadávanejšie sú Coffea Arabica a Coffea Canephora. Pestovatelia sa potýkajú s viacerými ekonomickými, kultúrnymi ale najmä prírodnými problémami, medzi ktoré bezpochyby patria rôzne choroby. Tie sa úspešne vyhýbajú práve odrodám kávovníka Coffea Canephora, a to najmä z dôvodu vyššieho obsahu kofeínu. Kofeín je toxický pre niekoľko druhov hmyzu a živočíchov, predovšetkým bylinožravcov. Kofeín sa nachádza vo všetkých častiach kávovníka. Najnovšie výskumy potvrdili, že jeho najvyššia koncentrácia je práve v listoch. Z tohto dôvodu ak choroba predsa len napadne kávovník cez listy, znamená to rýchlu skazu pre celú rastlinu. Ktoré choroby a škodcovia najviac ohrozujú sa dočítate: http://www.academyofcoffee.sk/kavovnik-a-klimaticke-zmeny-3-cast/#more-438

Kávovník

Piť kávu, pretože...

Už pri prvom dúšku vašej kávy z vás opadáva stres a čas akoby sa zastavil. Bezpochyby táto vlastnosť kávy z nej robí najvyhľadávanejšiu tekutinu hneď po vode. Vďaka kofeínu nám pravidelné pitie kávy môže zlepšiť pamäť, zvýšiť pozornosť a sústredenosť dokonca vieme vnímať udalosti okolo seba objektívnejšie. Okrem iného výsledky vedeckých štúdii dokazujú, že pravidelné pitie kvalitnej a zdravo pripravenej kávy zabraňuje vzniku závažnejších ochorení ako Parkinsonova choroba, Alzheimer či niektorých typov rakoviny. Bolí vás často hlava? Dajte si kávu. Kofeín zužuje mozgové cievy, čim pozitívne ovplyvňuje rôzne stupne migrény, ale i bežné bolesti hlavy. Káva nám paradoxne zabraňuje aj pri tvorbe zubného kameňa a dokonca aromatické látky nachádzajúce sa v káve pôsobia proti astmatickým chorobám.

Nepiť kávu, pretože...

Všetkého veľa škodí a káva taktiež nie je výnimkou. Kofeín spôsobuje psychickú závislosť. Naštastie je možné sa tejto závislosti zbaviť, no nie radikálne. Drastické obmedzenie môže spôsobiť abstinenčný šok a rôzne nepríjemné príznaky s ním spojené. Medzi tie najviac prejavované patrí ospalosť, malátnosť, podráždenosť, bolesť hlavy a nespavosť. Takže ak to s kávou dlhodobo preháňate a chcete to zmeniť, začnite pomalým znižovaním svojich denných šálok. Negatívom je aj všeobecne známy fakt, že káva odvodňuje. V prípade nepravidelného dopĺňania tekutín sa spolu s kávou z tela vyplavuje aj vápnik a iné dôležité vitamíny, čo môže výrazne prispieť k vzniku osteoporózy. Nadmerné pitie kávy v spojení s inými závislosťami ako fajčenie a pitie alkoholu môže taktiež spôsobiť neplodnosť ba dokonca dlhodobú stratu sexuálneho apetítu.

 

Káva

Ľudia so zdravotnými problémami a tehotné či dojčiace ženy

Mnohí z týchto ľudí sa svojej obľúbenej šálky kávy vzdali dobrovoľne alebo na odporúčanie svojho lekára. Avšak je na mieste otázka, akú kávu pili dovtedy kým im bola zakázaná. Nie je káva ako káva. Rôzne instantné kávové nápoje, v ktorých je použitých viac chemických ako prírodných látok či káva pripravená z prepražených, zhorených kávovníkových zŕn môže spôsobiť zdravotné problémy nielen u chorých ale i zdravých jedincov. Káva vplýva na každého z nás inak, nielen kvôli kofeínu ale i iným látkam, ktoré môžu byť nebezpečné pre niektoré závažné ochorenia. Preto je namieste zvážiť denný počet káv v závislosti od vášho zdravotného stavu či celkového účinku na váš organizmus. Avšak ak je vaša káva správne pripravená, ani kofeín nie je váš nepriateľ.

Počas tehotenstva a dojčenia je vhodné uvedomiť si koľko a aké kávy sme pili pred tým a daný počet znížiť. Kofeín sa cez placentu alebo prostredníctvom materského mlieka dostáva rýchlo do organizmu dieťaťa a môže spôsobiť jeho podráždenosť. Úplne odstavenie od kávy v prípade, že matka bola na kávu zvyknutá môže spôsobiť podráždenosť samotnej matky a tým aj plodu alebo dieťaťa. Dôležité je najmä zvážiť dennú dávku kávy, ktorá by určite nemala byť v takom počte ako pred tehotenstvom a dojčením. Dieťa nemá ešte vyvinuté v tele látky na odbúravanie kofeínu a preto v nadmerný príjem kofeínu môže v niektorých prípadoch vyvolať potrat a v prípade dojčeného dieťaťa nábeh na srdcovo cievne ochorenia. 1 či 2 správne pripravené kávy vám neuškodia. Ak máte stále pochybnosti odporúčame kávovo mliečne nápoje na báze ristretta (kratšie espresso, má menej kofeínu) alebo bezkofeínové kávy, avšak také, v ktorých bol kofein odstránený prírodnou cestou a teda bez chemických rozpúšťadiel.

Bezkofeínová káva

Kofeín sa odstraňuje zo zelených, surových kávovníkových zŕn najčastejšie chemickou cestou. Používajú sa rôzne rozpúšťadla v procesoch priameho a nepriameho odstránenia kofeínu. Dekofeinizácia kávy môže prebiehať aj bez chémie, avšak táto cesta je časovo aj finančné náročnejšia. Poznáme viacero spôsobov na prírodné odstránenie kofeínu. Medzi tie najpoužívanejšie patrí oddelenie kofeínu pomocou filtra s aktívnym uhlím alebo kvapalného oxidu uhličitého. Samozrejme každý tento proces má svoje výhody aj nevýhody. Ani jeden z nich však neodstráni kofeín úplne. Približne 3% kofeínu sa odstrániť nedajú. Avšak na porovnanie obsahu kofeínu z pôvodných kávovníkových zŕn je toto percento zanedbateľné. Pre bežných konzumentov je dôležitý obsah kofeínu jednej šálky v miligramoch. Espresso pripravené z klasických zŕn obsahuje 50 až 80mg, espresso zo zŕn zbavených kofeínu 1 až 5mg.

Bezkofeínová káva femina: Klikni TU

Káva Femina Bezkofeínová

Káva a naša denná spotreba

Mnohí z nás sa riadime tým, že keď niečo inému neškodí alebo naopak pôsobí pozitívne bude to tak isto vplývať aj na nás. Každý človek má vlastnú osobnosť s vlastným obalom, nazývaným organizmus. Káva vplýva inak na muža či ženu, na človeka rôznej vekovej i váhovej kategórie, ba dokonca je rozdiel aj v tom či ste fajčiar, akú diétu dodržujete, ale i to, v ktorú hodinu si svoju šálku kávy doprajete. Všetko je na vás a vašom všímaní si vlastného organizmu. Kofeín začína byť toxický pri 150 až 200mg na 1kg hmotnosti človeka, to znamená 80 až 100 šálok kávy denne. Optimálny príjem pre zdravý ľudský organizmus je 200mg až 400mg, a teda 4 až 5 šálok espressa pripraveného zo 7 g pomletých kávovníkových zŕn. Správna príprava kvalitnej kávy neškodí žiadnemu z nás, ak to však s jej množstvom preženieme ublížiť môže aj človeku s nepoškvrneným zdravým.

Predávkovanie sa kávou mení jej učinky

Najviac šálok kávy denne sa podarilo vypiť pánovi z USA, ktorý počas 24hodín vypil až 85 šálok kávy. Tento počet šálok je však pre náš organizmus toxický a môže spôsobiť dočasné, ale i trvalé zdravotné problémy. Medzi tie najviac prejavované patria kardiovaskulárne ochorenia, pálenie záhy, veľká strata telesných tekutín, zápcha, nespavosť. Pri bežnom ,,predávkovaní sa kávou" viac ako 5 šálok denne to môže mať negatívny vplyv na našu pozornosť a bdelosť. Ak sa ,,prekávujeme" môže nás to uspať, no reálne sme aj počas spánku bdelí, čo môže mať za následok našu podráždenosť, agresivitu, bolesti hlavy až depresiu.

Dokonca môžete mať alergiu na kávu, ktorá sa prejavuje klasickým začervenaním pokožky a svrbením pokožky. Alergiu však nespôsobuje kofeín ale ďalšia látka v káve Niacin, ktorá je zároveň potrebná pri tvorbe energie a svalovej a nervovej činnosti.

 

Káva zvyšuje krvný tlak - fakt alebo mýtus?

Faktom je, že po vypití kávy sa kofeín začína uvoľňovať do tela čím sa zvýši aj koncentrácia adrenalínu. Práve adrenalín spôsobí zvýšenie krvného tlaku najmä u ľudí, ktorý s ním neprichádzajú do kontaktu pravidelne, prípadne kávu pijú po prvý krát. Následne po opakovanom pití kávy majú spomenuté látky v nej tendenciu tlak znižovať. Naše telo sa postupne začína prispôsobovať a preto mnohým ľudom pri pravidelnom pití kávy sa tlak môže upraviť. Tento fakt sa nám osobne potvrdil aj počas experimentu merania tlaku všetkým zamestnancom našej spoločnosti pred a po káve v období jedného roka.

Po vypití kávy mi je ťažko

Niektorí nepijú kávu vôbec pretože im vadí jej chuť. Iní jej pitie obmedzili alebo úplne zastavili z dôvodu žalúdočných problém či tzv. ,,kyseliny". Nie za všetko môže len káva. To, akú a ako si kávu pripravujete
veľmi výrazne ovplyvňuje ako sa po nej budete cítiť. Načo si treba dávať pozor:

• Nenahrádzať kávu z kvalitných kávovníkových zŕn instantnými kávovými nápojmi
• Nepripravovať kávu z prepražených (tmavohnedých až čiernych, zhorených) kávovníkových zŕn
• Mleť si kávu čerstvo pred jej prípravou
• Nepripravovať si kávu príliš horúcou vodou (ideálna teplota od 88°C do 94°C)
• Dodržiavať čas extrakcie, lúhovania (espresso 20 až 30sek., prekvapkávaná alebo zalievaná káva 2-4min.)
• Navštevovať prevádzky, ktoré vám dokážu, že baristika nie je hra ale povolanie
(,, piccolo a ,,presso"tam nenájdete)
• Dodržiavať základné hygienické postupy pri príprave (čistota pracoviska i baristických pomôcok)
• Nepiť kávu hneď ráno a nalačno (kávové oleje nám môžu zaťažiť tráviaci trakt)

Okrem kofeínu káva obsahuje viac ako 200 látok, ktoré pozitívne ovplyvňujú naše zdravie. Každý z nás má vlastnú odpoveď na otázku či piť, alebo nepiť kávu. Avšak každý z nás by mal poznať svoj organizmus a vedieť kde má svoje hranice. Káva ako taká v primeranom množstve vám nemôže spôsobiť zdravotné problémy, avšak jej nekvalitné praženie alebo príprava áno.

 

Zaujímavosť:
Nie je vhodné piť kávu ihneď po zobudení a nalačno, pretože ráno máme prirodzenú aktivitu, počas ktorej je účinok kofeínu opačný. Môže sa objaviť väčšia únava a ospalosť ako pred spánkom. Vhodným časom na prvú kávu je čas medzi 9.30hod a 11.30hod. Ak chceme začať deň plný energie a bez žalúdočných problémov vhodné je začať ho mliečnym kávovým nápojom, pretože mlieko nám pomôže naštartovať metabolizmus a kávové oleje nám tak nestihnú zaťažiť organizmus.

 

Článok vznikol v spolupráci s nemecký magazínom Crema , za pomoci knihy od Doc. Pharm. Jozef Augustín PhD., Pri káve o káve a kávovinách, vydavateľstvo JOTA 2016 a výskumu Mateusa Bonata, biológa, baristu a bývalého študenta Agronomical Institute of Campinas z Brazílie a akreditovaného školiaceho strediska Academy of Coffee.

 

PREBIEHAJÚCE ZĽAVY:

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info